فرصت های شغلی گرافیست ها

  • artwork
  • 19 شهریور 1398
  • بدون دیدگاه

زمینه های کاری گرافیک به نسبت متنوع است و اگر کمی در زمینه ی ورود به این رشته و یا ادامه ی مسیرتان تردید دارید، احتمالا با بررسی موارد زیر مطمئن تر خواهید شد.بهتر است پروژه های گرافیک برون سپاری شده در سایت های فریلنسری مانند خدمات هنری را بررسی کنید تا با نیاز بازار کار در این زمینه بیشتر آشنا شوید.

هنر گرافیک، به تعبیر بزرگان این رشته، نوعی زبان است با دستور زبانی نامعین و الفبایی پیوسته در حال گردش است. قوانین نا مشخص گرافیک به آن معناست که فقط میتوان آن را مطالعه کرد و نه آموخت. این رشته ی هنری که در دسته بندی هنرهای تجسمی جای می گیرد، طی سالیان متمادی شکل های گوناگونی به خود گرفته است. آنچه که امروزه بعنوان هنر گرافیک مدرن می شناسیم، حضور این هنر در عرصه های تبلیغات، تصویرسازی، سینما و تلویزیون و سایر زمینه هایی است که دقیقا موضوع مورد بررسی ما در این نوشته است: زمینه های کاری گرافیک یا گرافیست ها.

اهمیت داشتن اطلاعات کافی در مورد زمینه های کاری گرافیک

توسعه ی رشته ی گرافیک زمانی شکل گرفت که عصر صنعتی شدن و تولید کالاهای انبوه آغاز شد، در چنین شرایطی نیاز به تبلیغات بیش از پیش احساس شد تا مردم بتوانند از میان این انبوهی کالای مورد نظر خود را انتخاب کنند. در این نقطه هنر گرافیک به صنعت گره خورد و از این رو، روز به روز نیاز به متخصصانی که در این حوزه سر رشته داشته باشند بیشتر شد.

چه در این رشته در حال تحصیل باشید و چه طراحی گرافیک را به صورت خودآموز فراگرفته باشید، اینکه در آینده چه زمینه های کاری در انتظار شماست اهمیت زیادی دارد. ممکن است در نظر داشته باشید در آینده بعنوانفریلنسر گرافیست فعالیت کنید و یا در یک مجموعه استخدام شوید، در هر صورت بازار کار گرافیک در آینده نکته ای است که باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید.

البته این موضوع در مورد همه ی زمینه های کاری صدق می کند. در نوشته های آینده در مورد آینده ی کاری سایر زمینه های کاری مانند برنامه نویسی، ترجمه و تایپ نیز مطالبی در اختیار شما قرار خواهیم داد.شما با آگاهی از از بازارکار رشته ی مورد نظرتان، مهارت های خود را در آن راستا پرورش می دهید، این کار را می توانید با تسلط به نرم افزاهای گرافیکی آغاز کنید.

Graphics

چه آینده ی کاری در انتظار گرافیست هاست؟

یک متخصص رشته ی گرافیک و یا یک طراح گرافیک حرفه ای به دلایلی که در بندهای قبل نیز به آنها اشاره شد، هیچ گاه بیکار نمی ماند. چرا که تقاضا برای به کار گیری طراح های حرفه ای چه به صورت تمام وقت و چه بعنوانفریلنسر همواره وجود خواهد داشت. البته بر کلمات “حرفه ای” و “متخصص” تاکید می کنیم، چرا که این دو پیش شرط موفقیت شما در تصدی یک جایگاه شغلی خواهند بود.

گرچه این موضوع به این معنی نیست که برای مبتدی ها و تازه کارها شغلی یافت نمی شود. نیاز بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ با میزان تسلط کمتری به مسائل گرافیکی قابل حل است. بدیهی است که میزان درآمد شما نیز به تخصص شما بستگی مستقیم خواهد داشت.

زمینه های کاری گرافیست ها

با این مقدمه زمینه های کاری گرافیک که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، در بازار کنونی و بازار آینده جایگاه مهمی خواهند داشت. البته با قید این نکته که طراحی گرافیک به دو دسته ی کلی طراحی مخصوص چاپ و طراحی دیجیتال تقسیم می شود،‌ که تعریف آنها مشخص است.

طراحی مخصوص چاپ

  • طراحی بسته بندی محصول

به تعداد محصولاتی که در اطراف خود می بینید، به یک طراح برای بسته بندی این محصولات وجود دارد. بدیهی است که به میزانی که تولیدات و صنایع پیشرفت کنند، زمینه های کاری طراحی گرافیک در این دسته بندی افزایش می یابد.

  • طراحی تبلیغاتی

اهمیت تبلیغات بر کسی پوشیده نیست. و مهم تر از آن این است که شرکت ها و برندها تقریبا از هیچ هزینه ای برای تبلیغات دریغ نمی کنند.طراحان نقش بزرگی در این تبلیغات ایفا می کنند.

  • نشریات و مطبوعات

تصویرسازی کتاب ها و مجلات و نشریات گرچه در سال های اخیر نسبتا کم رونق تر از سابق شده اند، اما با این حال ورود به این عرصه بعنوان طراح می تواند بعنوان زمینه ی کاری گرافیک در آینده در نظر گرفته شود.

  • برندسازی یا برندینگ

برندسازی به اندازه ی تبلیغات اهمیت دارد و شاید به نحوی با آن همپوشانی داشته باشد. به هر حال شرکت ها و برندها برای شناخته شدن برندشان بیش از هر چیزی به هویت بصری خود که توسط یک طراح ایجاد می شود اهمیت می دهند.

  • طراحی تابلو

شاید متداول ترین زمینه ی کاری طراحی گرافیک که با آن آشنا هستید، همین مورد است. طراحی سردر مغازه ها، بنرهای استندی، بیلبوردها، پوستر و تراکت ها، کارت ویزیت ها و سایر مواردی که احتمالا هر روز با آنها مواجه می شوید، از پرکاربردترین زمینه های کاری گرافیک است.

طراحی دیجیتال

  • طراحی قالب سایت ها یا رابط کاربری

طراحی قالب یا پوسته ی ظاهری سایت معمولا توسط یک طراح اجرا می شود. البته در این مورد صرفا طراحی نیست که اهمیت دارد، یک طراحی که در این زمینه کار میکند باید اطلاعاتی در مورد ترندهای طراحی سایت داشته باشد.پروژه های طراحی قالب سایت را جستجو کنید.

  • طراحی سایت ها و برنامه نویسی

اگر بعنوان یک طراح قالب سایت که به اصول طراحی قالب آشناست، حوزه ی کاری خود را کمی گسترده تر کنید. برای اینکار کافیست کمی کدنویسی یاد بگیرید.این کار قدرت شما را بعنوان طراح چند برابر می کند، و شما می توانید قالبی که طراحی کردید را خودتان کدنویسی کرده و اجرا کنید.

  • طراحی اپلیکیشن های موبایل

طراحان گرافیکی که در این زمینه کار می کنند به نسبت کم تعداد تر هستند. با توجه به رشد روز افزون در حوزه یطراحی اپلیکیشن های موبایل ورود به این زمینه ی کاری می تواند آینده ی درخشانی برای شما بعنوان طراح گرافیک به ارمغان بیاورد.

  • طراحی فیلم و ویدئو و انیمیشن

عنوان این زمینه ی کاری به اندازه ی کافی گویاست. اگر بعنوان طراح کار با نرم افزارهای تولید انیمیشن، ویدئو و فیلم داشته باشید حوزه ی کار شما بعنوان گرافیست تا حد زیادی گسترش پیدا می کند.

  • طراحی برچسب و گیف در فضای مجازی

اگر از کاربران فضای مجازی باشید، از استیکر یا برچسب ها استفاده ی زیادی کرده اید و قطعا گیف های مختلف را مشاهده کردید. طراحی این موارد نیز بر عهده ی یک طراح گرافیک است.

شغل هنری

آماده برای شروع

سایت فراخوان های شغلی هنری سینه پورت برونسپار به شما امکان می دهد فراخوانی را برای استخدام هنرمندان یا هر خدماتی منتشر کنید و یا شغل جدیدی پیدا کنید.